Ahad, 22 Ogos 2010

BFM - Siri 1

Bengkel Fasilitator Muda

Siri I (FASILITATOR BERJIWA RAKYAT), bertarikh 22/8/2010 ( ahad).

Masjid Jamek Tanjong Malim

Pada hari ini, kami dipecahkan kepada 4 kumpulan. Ermm apa aktiviti hari ini ya? Rupa- rupanya kami dikehendaki untuk pergi ke salah satu tempat atau kawasan. Tugas kami adalah membersihkan kawasan sekitar tempat tersebut. Patutlah ‘Fasilitator Berjiwa Rakyat’ katakan Hehehe. Ada empat tempat semuanya iaitu

· Rumah Sejahtera, Ketoyong ( Rumah Orang- orang tua).

· Masjid Jamek, Tanjong Malim

· Rumah Rehat, Tanjong Malim

· Rumah Anak Yatim Baitul Mahabah

Jalan Kaki pergi Ke Masjid


Saya merupakan kumpulan 2 dan dikehendaki pergi ke Masjid Jamek. Perjalanan dari kampus ke Masjid Jamek tanjong Malim tidak lah jauh mana, hanya 10 minit sahaja berjalan kaki. Sampai disana, kami disambut oleh 2 orang wakil dari Masjid Jamek. Kalau tidak salah saya mereka itu adalah tok siak dan setiausaha Masjid itu. Dalam hati saya kalau tak silap ini kali kedua saya datang ke Masjid Jamek ini. Kali pertama tumpang solat. Ini adalah kali kedua. Tak sangka kedatangan saya bukanlah untuk solat tetapi membersihkan masjid. Rasa teruja sekali kerana dapat berbakti pada bulan Ramadhan yang mulia ini.

Selepas itu, kami sekali lagi dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan kumpulan saya dikehendaki membersihkan tempat sembahyang bahagian lelaki. Masuk sahaja tempat sembahyang lelaki, bagi saya tidak lah kotor sangat. Kami hanya membuang sarang labah- labah, vacuum, sapu sampah dan sebagainya. Agak kepenatan sedikit. Tidak lupa juga kawasan tandas. Hehehe. Saya mengambil kesempatan meninjau persekitaran masjid Jamek ini. Rupa- rupanya advance juga ya tempat ini.. siap ada tadika, cafĂ©, pejabat dan macam- macam lagi. Menurut setiausaha Masjid ini, kalau ada sesiapa yang ingin menumpang tidur ada bilik- bilik khas siap ada tempat gosok baju lagi. Sepanjang bulan ramadhan ini, pelbagai aktiviti yang dijalankan di masjid ini antaranya ialah memasak bubur lambok. Wah… best ni.

Hasil Kerja Kumpulan Kami



Bersih- Bersih

Apa yang saya dapat pada siri pertama ini ialah tentang kecekalan. Iya lah kan sebab inikan bulan puasa. Kita sebagai hamba Allah yang berpuasa ditambahkan lagi dengan kerja- kerja berat, ia sudah semestinya memberikan suatu kelainan. Disini kecekalan sangat penting buat saya. Cekal menempuh dugaan dalam keadaan perut kosong. Mental dan fizikal juga harus kuat.

Selesai gotong royong ini dalam pukul 12.00 tengahari. Kami terus balik ke kampus. Sampai di kampus kami sekali lagi berkumpul di bilik konvokesyen bertempat di bangunan E-Learning. Di sini kami berkumpul untuk membuat refleksi dan mendengar pangalaman- pengalaman kumpulan lain. Sungguh teruja saya apabila mendengar ahli kupulan lain memberikan pengalaman mereka. Bagi saya semua ahli menjalankan tugas dengan baik dan memperolehi sesuatu yang baru. syabas kepada mereka yang menyertainya. good luck untuk siri yang seterusnya. ;)


Dah Habis....balik lah

Tiada ulasan: