Ahad, 22 Ogos 2010

Bengkel Fasilitator Muda



Fasilitator muda adalah untuk membentuk para pelajar membina jati diri, memperkuatkan mereka dari segi mental dan fizikal dan rohani. Fasilitator berfungsi memberikan bantuan dalam memperlancarkan proses komunikasi sekelompok sehingga mereka dapat memahami dan memecahkan masalah bersama- sama. Apa yang boleh saya katakan disini, fasilitator merupakan pelatih, dan memberi bimbingan nasihat atau pendapat. Bengkel yang akan saya lalui ini ada empat siri kesemuanya.

• Siri I (FASILITATOR BERJIWA RAKYAT), bertarikh 22/8/10.
• Siri II (BENGKEL SWA-DIRI FASILITATOR MUDA), bertarikh 29/8/10.
• Siri III (KEM PEMANTAPAN FASILITATOR MUDA), bertarikh 24-26/9/10.
• Siri IV (PROGRAM EKSKLUSIF SEKOLAH BITARA), bertarikh 1-3/10/10.


Saya berasa amat seronok dan teruja serta tidak sabar- sabar untuk menjalani bengkel ini. Kalau boleh saya nak kutip sebanyak mungkin ilmu yang akan dicurahkan kepada saya dan juga rakan- rakan yang lain. Bukan saya tidak pernah menyertai mana- mana program fasilitator sebelum ini. Cuma saya ingin mengutip pengalaman baru dan ilmu baru. Bagi saya, pengalaman adalah berbeza bagi setiap program. Lagi satu, banyak- banyak program saya tidak pernah mengikuti T.O.T. tetapi melalui bengkel ini ada slot berkenaan T.O.T. jadi saya harus mengambil peluang keemasan ini. Lagi pula bayaran tidaklah semahal mana, iaitu sebanyak RM 40.00 sahaja. Apapun saya berharap diri saya kuat dan ada anjakan paradigma dalam diri selepas melalui bengkel ini. Tidak seorang pon yang memaksa saya untuk menyertai bengkel ini. Semuanya atas inisiatif saya sendiri, kerana saya perlukan perubahan dalam hidup untuk mendidik anak bangsa saya suatu hari nanti.

Tiada ulasan: