Isnin, 26 Julai 2010

Fesyen

Ada apa ya dengan fesyen? Tudung (hijab)? Alat solek? Ala macam- macam lagi la yang perempuan suka. Kadang- kadang aku yang perempuan ni pun susah nak faham jiwa seorang perempuan. Sebelum aku nak citer pasal fesyen, tudung ni semua...jom layan jap aku punya pengamatan terhadap seorang rakan rumah aku ni. Bukan nak mengumpat, Cuma sebagai santapan untuk kita berfikir sejenak.

Aku baru la balik dari kelas dalam jam 12 tengahari la kan. Sampai kat umah, rakan rumah aku ni sedang bersiap untuk keluar. Aku lepas salin pakaian, aku terus la buat kerja. Basuh baju, jemur baju, sapu sampah, buang sampah dan sebagainya. Nak dijadikan cerita, masa aku basuh baju, rakan rumah aku ni tengah pakai tudung la kan nak keluar. Tudung dia jenis selendang (panjang dan jarang). Aku tengok je la dia dok belit- belit kain tudung tu kat kepala. Semua belit- belit. Putar sana putar sini...sampai aku naik pening. Lantak ko la nak belit- belit apa aku kisah.aku pon buat tak endah je la lepas tu. Nak tahu tak? Aku basuh baju, jemur baju, jerang air, dah habis kerja aku buat. Tapi yang masalahnya rakan rumah aku ni tak habis lagi pakai tudung. Aku gelak je dalam hati. Mengucap sekejap.

Kan senang pakai tudung biasa je. Tak payah nak belit- belit. Terus sarung..jimat masa. Terlintas la satu perkataan kat otak aku nih iaitu ‘Fesyen’. Adakah kita yang kaum perempuan ini merupakan hamba kepada fesyen? sanggup menghabiskan banyak masa, duit dan menggadaikan apa- apa yang kita ada semata- mata untuk fesyen atau kecantikan. Kalau menutup aurat tu tak apalah, tapi tudung yang dipakai bukan menutup aurat dengan sepenuhnya. Masih lagi nampak apa yang mereka tutupi kerana kain tudung itu sangat jarang. Baik tak usah pakai. Berdosa juga kalau nampat aurat.

Seperti juga alat solek, berjam- jam mengadap cermin. Kalau dah muka macam tu ko tambah apapun ia tetap sama. Tak boleh nak jadi muka macam Pretty Zinta, Amisya, Jenifer Lopez atau sebagainya. Cukup lah sekadar kita bersederhana. Islam mengajar kita untuk bersederhana dan dalam keadaan bersih. Apa yang penting kecantikan dalaman. Ramai orang kita lupa tentang kecantikan dalaman. Macam ni la, kamu semua tonton la video kat bawah ni. Aku malas nak cakap banyak. Fikir- fikirkan la ea.

video

Tiada ulasan: